Това е основният въпрос, на който търси отговор всеки собственик на уеб сайт и всеки уеб разработчик. Популяризирането на един сайт е бавен и труден процес, изискващ доста време и труд, а също, евентуално, и не малко разходи. Има две основни, азбучни правила, които всеки web developer и собственик на сайт трябва да спазят, за да може да се каже, че са направили поне базовия минимум в посока на рекламирането и популяризирането на съответната страница. 1. Страницата трябва да бъде оптимизирана, т.е. написана така, че да бъде „search engine friendly“. За подробности по SEO (Search Engine Optimization). 2. Страницата трябва да бъде добавена във възможно повече търсещи машини, подходящи за нейната тематика директории и търсачки и в подходящите категории и подкатегории на общите български и чужди портали. Специално що се отнася до „реалните“ търсещи машини, като Гугъл например, които разполагат с непрекъснато претърсващи мрежата програми, не трябва да се притеснявате, че не сте добавили изрично сайта си в тях, тъй като техните ботове сами ще го открият и индексират. В представените списъците са включени основно портали и търсачки с безплатно добавяне на URL. Ако собственика на сайта е решил да направи всичко възможно за рекламиране на страницата и има финансовата възможност, той може да прибегне и до платена реклама, като е препоръчителна покупката на реклама в Гугъл. Гугъл предлагат рекламна програма, наречена AdWords – когато ползвателите на търсачката търсят по определени ключови думи, връзка към рекламирания сайт излиза на първата страница с резултати, в дясната част на страницата на Гугъл. Тази рекламна програма е pay-per-click, т.е. собственика на рекламирания сайт плаща на Гугъл само при кликване от страна на интернет ползвател върху връзката, водеща към рекламирания сайт. За подробности вижте в сайта на Гугъл раздела „For Advertisers: Google AdWords“ на адрес www.google.com/intl/bg/ads/index.html Другите начини на платена реклама са добавяне на страницата в платени търсачки и директории и купуване на място за реклама в страници с висока посещаемост. Но преди да се харчат пари за платена реклама могат да се предприемат още няколко стъпки с цел популяризиране на уеб сайта. Google е най-популярната търсачка в интернет. Yahoo все още води по популярност като страница, но това е защото предлагат освен търсачка и директория също и игри, една от най-старите пощи в интернет и пр. Когато, обаче, става дума за търсеща машина, безспорния номер 1 е Гугъл. И тъй като повечето ползватели в интернет използват тази търсачка, на собствениците на сайтове им се налага да се съобразяват с нейните особености. В Гугъл използват специална технология (тяхна запазена марка) за класиране на страниците в интернет – т.нар. PageRank. Накратко същността на тази технология е, че колкото повече страници имат връзки към една определена страница, толкова по-висок е рейтинга на тази страница и толкова по-напред в резултатите ще се покаже нейния адрес. Както обясняват от Гугъл, когато една страница сложи връзка към друга, с това тя все едно „гласува“ за тази страница. Колкото повече „гласове“ има за една страница, т.е. колкото повече са връзките към нея, толкова по-голямо е значението на тази страница за софтуера на Гугъл и толкова по-напред се показва в резултатите от търсене по дадени ключови думи. При това значение има и рейтинга на страниците от които са пуснати връзките, т.е не само колкото повече, но и колкото „по-значими“ страници пуснат връзки към вашата страница, толкова по-висок ще е нейният рейтинг. Това разбира се не е единствения критерий, по който Гугъл класира страниците, но е един от най-важните. Затова от няколко години насам стратегията на много уеб сайтове се състои в „примамването“ на колкото се може повече страници, които да сложат връзки към съответния сайт. Това, което може да накара някого да сложи връзка от страницата си към дадена друга страница, е, колкото и банално да звучи, полезността на другата страница. Или във всеки случай тази причина е основната. „Баналната“ и „изтъркана“ истина е, че ако сайта съдържа много информация, полезна на колкото се може повече хора, то и връзките към тази страница ще бъдат многобройни, следователно и рейтинга на страницата ще бъде висок. Другият основен способ за привличане на линкове се използва от някои портални сайтове – те обещават да добавят страницата ви към своите каталози, ако вие поставите връзка към тяхната страница. Обикновено при регистрацията в такива портали има отделно поле, където те изискват да напишете адреса на страницата, където вече сте разположили връзката към техния сайт (първо вие трябва да сложите връзка към тях). Фактически такива сайтове ви предлагат link exchange – размяна на връзки. Това е полезна и много използвана стратегия на принципа – ще сложа връзка към сайта ти, ако и ти сложиш връзка към моя. По такъв начин двата сайта си помагат взаимно. Подобно на link exchange е и banner exchange – размяна на банери. Препоръчително е да потърсите в интернет сайтове, със сходна на вашия сайт тематика или с под-директория за сайтове на такава тематика, които предлагат размяна на банери или линкове. Самите вие може да започнете да предлагате такава размяна ако изграждате портален сайт или ако част от сайта ви функционира като директория. Третият често използван подход за увеличаване на връзките към сайта е създаването на топ класация с гласуване. Сайта-класация помества вашия линк и банер, като срещу това вие трябва да поставите ответен банер на вашата страница, през който посетителите на сайта ви да могат да гласуват за вашата страница в топ класацията. В стратегията за размяна на връзки има и един „подводен камък“ – не е добре да разменяте безогледно връзки с каквито и да е сайтове в стремежа на всяка цена да увеличите броя на линковете към вашата страница. Трябва внимателно да преценяте сайтовете, с които решите да разменяте връзки и дори сайтовете към които решите едностранно да сложите линкове (само от вас към тях) – препоръчително е това да са „качествени“ сайтове – добре представени в търсачките, с добре написано и полезно съдържание, което е по някакъв начин тематично свързано със съдържанието на вашия сайт. Избягвайте да слагате както „неуместни“ линкове към страници, които нямат нищо общо с темата на вашия сайт, така и линкове към страници с лош search engine имидж (например уеб спамери – „doorway pages“, „link farms“ и пр.), тъй като това в крайна сметка ще се отрази негативно и на имиджа на вашата страница. В случая за оценка на сайта Гугъл изхожда от положението, че собственика на сайта не може да контролира кой слага връзки към неговата страница, но пускането на връзки от неговия сайт към някой друг е изцяло под негов (на собственика) контрол. Затова е проблем на собственика на сайта ако е сложил връзки към страници, на които „не се гледа с добро око“. Явлението е познато под името bad neighbourhood – буквално преведено „лошо съседство“ или по-точно на български – „лоша компания“, тъй като, макар че вие не правите пряко нищо „лошо“ от SEO гледна точка, самото ви присъствие в „компанията“ (чрез хипервръзките) ще се отрази във вид на по-лошо класиране за вашата страница. Още начини за оптимизация на интернет сайт може да намерите в блогът на Host.bg на адрес https://blog.host.bg/


Етикети: ,