4 причини да получите СПАМ и 10 съвета как да се защитите

Защо получаваме СПАМ (SPAM) имейл съобщения? Покрай нормалната кореспонденция се случва да се получи и писмо, което не сме искали и на което изпращачът не ни е познат.

В следващите редове ще разкрием основните причини за получаването на СПАМ съобщения и няколко съвета как да защитите вашия имейл адрес и да намалите нежеланите съобщения.

Има няколко типа СПАМ имейл съобщения

SPAM съобщенията може да се разделят на няколко основни типа, като разбира се съществуват и комбинации от тях:

  • Нежелана поща. Най-често това са обикновени непоискани търговски съобщения, целящи да се реализира продажба на някакъв продукт или услуга.
  • Съобщения с подлъгващо послание, целящи да се извърши някакво действие, съдържащи например: „пари от интернет“, „страхотна гледка“, „милионер без наследници“ и други.
  • Съобщения със злонамерен характер, целящи инсталиране на зловреден софтуер, за разпращане на СПАМ; за придобиване на лична информация или друго.
  • Съобщения за добиване на чувствителни данни, като например потребителско име, парола, номер на кредитна карта и други.

СПАМ съобщенията, които целят да добият ваши чувствителни данни, като ви накарат да отворите някой фалшив сайт, се наричат фишинг имейли. Вижте повече: Фишинг – на лов, но не за риба, а за Вашите лични данни | Blog

4 причини за получаване на СПАМ писма

1. Имейл адресът Ви е публикуван онлайн

Това означава, че имейл адресът е изписан на сайта ви, например за обратна връзка с потребителите. Или на сайта за обяви, реклама или друго. Най-често имейлът е във формат – обикновен текст и е без каквато и да е защита. Намирането на имейл адреси, показани като обикновен текст в онлайн пространството, е най-лесно за сканиращите „SPAM ботове“. Това са специално създадени програми за събиране на имейл адреси. SPAM ботовете обикалят из интернет пространството и записват всеки имейл, който открият. Събраните по този начин имейли се записват в база данни, която след това може да се „озове“ в ръцете на лица, които имат нужда да рекламират продуктите си в интернет. Колкото повече лица имат тази база данни, толкова повече получени СПАМ в пощенската ви кутия.

Възможно е, когато имейлът е показан на някоя страница в сайта, той да бъде директно преписан, като това действие е много трудно да се ограничи. Успокоителното в случая е, че това не е често срещана практика и дори да се прилага, не се стига до голям брой събрани по този начин имейл адреси.

2. Имате регистрация в сайт

Регистрирали сте се в сайт с вашия имейл адрес, без да забележите или изобщо не е отбелязано в общите условия на сайта, че ще ви изпращат специални оферти и новини (или, че ще предоставят имейла ви на трети лица, за да получавате жизнено важни новини и предложения и от тях). Възможно е и да не сте обърнали внимание на защитата, която се предлага от дадения сайт. Например Facebook предлага защита на личната информация и скриването й при търсене в интернет. Когато е необходимо да направите регистрация в даден сайт, може да дадете имейл адрес, който не смятате да използвате в бъдеще. За различните типове сайтове може да използвате различни имейл адреси.

3. Злонамерен достъп

До пощенската кутия на ваш познат е имало злонамерен достъп и са добили имейл адреса ви от адресната му книга. Имейл адресът може да се добие и от достъп до личния ви компютър, чрез злонамерен софтуер например.

4. Чиста случайност

Имейл адресът ви е бил в списъка със случайно генерирани имейл адреси. При такъв тип СПАМ атака се пробват различни комбинации от символи, за да се открият активните мейли към даден домейн. Както при ползването на лесни за налучкване пароли, така и при името на имейл адреса, по-лесно е да се познае имейл адрес с по-малко символи. Потребителите ползващи домейни, които са поне на няколко години, най-вероятно са се сблъсквали с получаването на голямо количество SPAM съобщения в определен момент. Лицата, изпращащи SPAM, или казано за по-кратко спамерите, изпращат SPAM до случайно генерирани имейл адреси като на ден/час в записите на даден мейл сървър могат да се видят хиляди записи за отхвърлени подобни SPAM съобщения към несъществуващи пощенски кутии.

10 съвета за защита от СПАМ

Важно: Пощенските кутии на всички наши клиенти, които ползват хостинг с планове СуперПро, СуперХостинг или услугата Managed VPS, са защитени с активна интелигентна SPAM защита.

Интелигентната SPAM защита се самообучава, като натрупва знания от получените имейл съобщения и избора на потребителя дали те са СПАМ или не. На база тези знания, филтърът може да различава и маркира следващите получени съобщения по-ефективно всеки следващ път.

1. Отписване

Ако разпознавате даден изпращач като сайт, в който сте заявили получаването на новини или бюлетин – потърсете опция за отписване.

2. Различни имейл адреси

Използвайте различни имейл адреси за различните типове сайтове, в които се регистрирате.

Различен имейл адрес за сайтовете, в които имейл адресът е достъпен за всеки. Например в сайтове за обяви, форуми и други.

Запазете си един имейл адрес, който ще използвате само за важната кореспонденция. Ако ви е необходим имейл адрес, който ще послужи само и единствено за регистрация в даден сайт и който не възнамерявате да ползвате, то може да погледнете съществуващите в интернет сайтове с „имейл адреси за еднократна употреба“, като например mailinator.com.

3. Маскиране на имейл адреса

Защитете/маскирайте имейл адреса, който предоставяте за обратна връзка в сайта си.

Въпреки че спам ботовете най-вероятно вече са „обучени“ да разпознават някои по-прости методи за защита, можете да изпишете имейла, например по този начин – info[at]mysitename.com или го представете като картинка.

Ако имате достъп до кода на страницата – използвайте JavaScript за динамично генериране и показване на имейл адреса.

Съвсем прост пример за динамично изписване на имейл адреса, ползвайки JavaScript:

<script type="text/JavaScript">
<!--
document.write("info" + "@" + "domain.com");
//-->
</script>

4. Защита от СПАМ в имейл приложението

Активирайте СПАМ защитата, предоставена в имейл програмата, която ползвате.

5. Сканирайте компютъра за злонамерен софтуер

Голямата част от СПАМ съобщенията в интернет не се изпраща директно от спамери, а вместо това се ползват заразени със зловреден софтуер компютри, които са организирани под името botnet или ботнет (името произлиза от думите robot и network). Когато става въпрос за изпращане на милиони СПАМ съобщения, при това за кратко време, спамерите биха използвали ботнет мрежата си, вместо един единствен мейл сървър. Заразените компютри се наричат още зомби компютри и са неволни изпращачи на SPAM. За собственика на такъв компютър, било то домашен, компютъра в офиса или работната станция в мола, тази дейност остава скрита.

6. Без „Отписване“

Не отговаряйте на СПАМ съобщенията (дори и със заявка за „Отписване“, „DELETE“ или друго), освен ако не желаете да получавате още СПАМ.

Когато спамерите използват „готова“ база данни с имейл адреси, те не знаят дали всичките адреси са активни и реални или не. Когато обаче върнете отговор на СПАМ съобщение, това е идеален индикатор за спамерите, че този имейл адрес се ползва и е активен. Това ще се отрази в още повече получен СПАМ.

7. Не кликайте на линковете/картинките в СПАМ съобщенията

Изключете показването на картинките, скриптовете и HTML в получените имейл съобщения. Когато отваряте имейл съобщение, в което се съдържа картинка или друг елемент, различен от текст, вашият имейл клиент или уеб браузър зарежда/изтегля въпросния елемент от сървъра на изпращача. По този начин е възможно да се разбере вашият IP адрес, операционната система и какъв браузър ползвате, както и че вашият имейл адрес е активен.

8. Помислете да смените имейл приложението

Имейл програмите, които се предоставят с операционната система, се радват на по-голям интерес от спамерите. Един наистина добър имейл клиент/програма, който се препоръчва за работа с имейл кореспонденцията, е Mozilla Thunderbird.

9. Активирайте СПАМ защитата, която се предоставя към хостинг услугата

Клиентите на СуперХостинг.БГ, които ползват хостинг услуга с контролен панел cPanel, могат да ползват SPAM филтъра SpamAssassin.

SpamAssassin се активира автоматично в хостинг акаунта, с основни настройки, които са напълно достатъчни за нормалната работа на филтъра.

защита от спама чрез спам филтър

Можете да проверите дали SPAM филтърът вече е активиран за вашия хостинг акаунт през cPanel » Спам филтри. В случай че филтърът все още не е активиран, можете да го активирате с кликване на бутона „Проверка за спам„.

С активирането на СПАМ филтъра можете да активирате и СПАМ папката, в която ще се преместват всички съмнителни писма.

Водите ли бизнес кореспонденция? Вижте повече за нашата премиум защита от СПАМ и вируси (услугата се предлага допълнително към всички хостинг услуги при СуперХостинг.БГ).

10. Добавяне на защита за домейна

Защитата за домейна не спира входящите СПАМ съобщения, но може да предотврати изпращането на СПАМ от имейл адресите към вашия домейн.

Защитата може да се извърши чрез активиране на специални технологии и добавяне на специални записи в DNS зоната за домейна.

SPF защита

SPF е съкращение от Sender Policy Framework и представлява система за валидация на имейлите. Разработена е за защита от СПАМ и предпазване от изпращане на имейли, които НЕ са оторизирани от собственика на домейна.

За клиентите на СуперХостинг.БГ, които имат домейни, ползващи споделен хостинг и DNS сървъри, отговарящи за хостинг акаунта, имат автоматично настроени SPF записи. Управление и настройка на SPF записа се извършва през cPanel.

DKIM защита

DKIM (DomainKeys Identified Mail) е механизъм за удостоверяване на подателя и автентичността на съдържанието на изпратените от този подател имейл съобщения. Активирането на SPF и DKIM за домейна се извършва през контролния панел cPanel » Имейл удостоверяване.

DMARC защита

DMARC е механизъм за имейл валидиране, който не позволява на спамерите да използват вашия домейн за изпращане на електронна поща, без ваше разрешение (имейл фишинг).

С негова помощ имейлите, показващи вашия домейн като изпращач, но изпратени от друг мейл сървър (различен от вашия), директно ще бъдат отхвърляни от мейл сървъра на получателя.

Добро ниво на защита от СПАМ съобщения

Както при пощенската кутия до входната врата, пълна с нежелани брошури, така и при имейл пощата, не съществува единствено, категорично и безпогрешно средство за защита против СПАМ имейл съобщенията.

За по-лесно постигане на добро ниво на защита, борбата със спама може да се приложи като списък от действия за изпълнение.

Поставете началото на вашия списък за защита с десетте съвета от тази статия и го допълвайте при необходимост.


Интересно: Според различни източници, около 90% от общия трафик на електронните съобщения е СПАМ: www.symantec.com.

Съществуват специално създадени международни организации, борещи се със СПАМА. Например Spamhaus, Spamcop и други.

В статистиката на Spamhaus, за 10-те страни изпращащи най-много SPAM съобщения, за сега не фигурира България. Водещите в класацията са САЩ, Китай и Русия.

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Мадлена Методиева
Мадлена Методиева
Меган е част от СуперМаркетинг екипа. Мисията ѝ е старателно да попълва е-библиотеката на СуперХостинг.БГ с полезни и помощни статии.
5 2 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

2 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
Каква е разликата между домейн и уебсайт?

Каква е разликата между домейн и уебсайт? [Аудио]

2
Въпросът „Каква е разликата между домейн и уебсайт?” със сигурност влиза в топ 10 най-често срещани въпроси, когато решите да имате собствен сайт.

Black Friday: Маркетинговата стратегия и нейните тънкости [Аудио]

0
Маркетинговата стратегия е инструмент, с който стратегически планирате бюджета, чрез какви канали и с какви послания ще достигнете до таргет потребителите Ви. 

Black Friday: Рано пиле… на Черен петък триумфира или кога и как да започнете...

0
Вижте стъпките по подготовката на онлайн магазина, стоката и служителите Ви за Черен петък (Black Friday). Вземете нещо за писане и запретвайте ръкави!