Оставали ли сте учудени как изглеждат текстовете от вашия многоезичен сайт, когато смените езика? А когато използвате функцията на браузъра за превод на някоя уеб страница? Може би сайтът ви изглежда променен когато го разглеждате на друг компютър или на вашия след смяна на езиковите настройки. А налагало ли ви се е да използвате графични елементи за постигане на желаната подредба на текста в бутони и карета с линкове? Вероятно вече сте се сблъскали с факта, че графичните елементи утежняват страниците и затормозяват ъпдейта им. Може би вече сте се примирили със стилистиката „Sans“. Ако тази ситуация ви е близка, новата инициатива на Google вероятно ще ви заинтригува.

В мащабен проект, продължаващ вече шеста година специалистите на Google са насочили усилията си в разработката на Noto – проектът целящ свободен обмен на информация в интернет от всички хора по света, без значение от тяхната писменост. Noto е една от най-широкообхватните фамилии шрифтове създавани някога, която осигурява поддръжка на 800 езика, 100 скрипта, до 8 различни тежести (weights) и безброй специални символи, включително тези поддържани от Unicode. Шрифтовете на Noto са напълно безплатни и достъпни за всички потребители.

Езиците, използвани по света са стотици. Някои от тях не са често срещани и нямат дигитална визия, други още очакват одобрение от Unicode консорциума. „Всеки един от тях трябва да има дигитален шрифт и да бъде част от интернационалото семейство шрифтове“ – смятат от компанията разработчик. Тази идея обединява стотици изследователи, дизайнери, и лингвисти.

Какво се случваше досега когато даден шрифт не може да бъде визуализиран?

Казано накратко на мястото на лисващият глиф (знак) се появяваше празен правоъгълник “⯐”. Този правоъгълник е наречен „.notdef“ от notdefined в езика на програмистите, а за всички останали е известен като „tofu“.

Bob Jung мрази tofu. Неговата неприязън започва в далечната 1980 г., когато той живее в Токио. В тези дни използването на шрифтове на различни езици, особено когато притежаваш американски компютър е невъзможно, а да се натъкнеш на tofu ежедневие. Сега той оглавява отдела за интернационализация на Google, който гарантира че фирменият продукт работи навсякъде. Неговият екип е прекарал 6 години с дизайнерите на Monotype, опитвайки се да премахнат tofu от устройствата и услугите на Гугъл. Името на проекта, който той оглавява също не е случайно избрано, а носи посланието „No more tofu“.

Друг стремеж на разработчиците е бил хармоничният изглед и дизайн на шрифта за всеки един език. Това е постигнато със сходства в дебелината, височината и всички аспекти, касаещи визуалното възприемане на даден шрифт. Така, при смяната на езика, потребителят няма да има усещането, че използва различна платформа. От компанията споделят, че уникалността на Noto не е в дигиталната визия на рядко срещаните езици, а в това че голяма част от тях са събрани в едно типографско семейство и имат сходен и хармоничен дизайн за всички устройства.

Всички потребители могат да изтеглят пълният набор от шрифтове или само конкретен шрифт от официалната страница на Google Noto fonts.


Етикети: ,